Om mogelijkheden te verkennen om OV materieel ècht duurzaam te maken hebben we trends en verwachtingen voor de toekomst geanalyseerd en gebruikt om concepten te ontwikkelen voor bussen en treinen. Hierin wordt niet alleen gekeken naar de aandrijftechniek of energiebron, maar juist naar alle tijdens de levensduur relevante aspecten zoals comfort, klimaatregeling, informatievoorziening, onderhoud, reiniging en veiligheid.
Voor bus en trein zijn concepten voor de korte en lange termijn gevisualiseerd. Daarin worden oplossingen voorgesteld gebaseerd op de verwachte ontwikkelingen in demografie, reisgedrag en -behoefte, klimaatverandering, energietransitie, technologie en materiaalgebruik. Voor de lange termijn levert dat voor vervoer op de weg bijvoorbeeld compacte, zelfrijdende units op, die alleen of gekoppeld kunnen rijden. Op het spoor verwachten we zelfrijdende enkel- of dubbeldekstreinen met een gelijkvloerse instap, zitplaatstoewijzing, energiezuinige verlichting en klimaatregeling.
Voor de korte termijn zijn oplossingen geschetst die meer lijken op bestaande bussen en treinen, die door toepassing van slimme materialen en technieken veel energiezuiniger en duurzamer zijn.
Deze studies zijn uitgevoerd in de periode 2014 – 2016. De studies en concepten zijn de basis voor vervolgprojecten zoals de duurzame treinstoel AtoB seat.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.